دغدغه همسر قلابي رکسانا صابري درکن

خبرگزاري فرانسه از شهر کن فرانسه گزارش داد: بهمن قبادي فيلم ساز جايزه بر ايراني که با يک فيلم زيرزميني از تهران در جشنواره کن شرکت کرده، مي گويد؛ سانسور شديد و محدوديتها در اين کشور به معناي آن است که وي "نمي تواند بازگردد."

وي، روز پنجشنبه در مصاحبه اي با خبرگزاري فرانسه در اين جشنواره فيلم گفت "همه چيز تيره است. من 40 ساله ام، زندگي اي ندارم، جا و مکاني ندارم، اگر برگردم، چگونه مي توانم فيلم بسازم؟ ."

خبرگزاري فرانسه افزود: برگزارکنندگان جشنواره روز پنجشنبه از فيلم "کسي از گربه هاي ايراني خبر ندارد" ساخته قبادي، در گشايش بخش موازي که به استعدادهاي تازه مي پردازد، تجليل ويژه کردند.

فيلم دو ساعته قبادي که سانسور فيلم و موسيقي در ايران را بصراحت تقبيح مي کند، مخفيانه در عرض فقط 17 روز با هنرپيشگاني اغلب غيرحرفه اي و بودجه اي اندک تهيه شده است.

قبادي که رابطه اي رومانتيک با خبرنگار تازه آزاد شده آمريکايي رکسانا صابري داشته، گفت که پس از اينکه سه سال گذشته را ناکامانه به دنبال کسب اجازه، بودجه و تجهيزات براي فيلمي جديد سپري کرده بود، ناگهان به اين صحنه موسيقي زيرزميني برخورد کرد و تصميم گرفت فيلمي زيرزميني در اين باره بسازد.

اين فيلم با هنرپيشگي يک زوج موسيقيدان واقعي به نام نگار شقايقي و اشکان کوشانژاد تهيه شده که همراه با کارگردان به کن سفر کرده اند تا شاهد نمايش فيلمشان باشند.

اين خبرگزاري افزود: قبادي در مورد اهميت اسم فيلم گفت که اين نشان مي دهد در ايران مردم مجاز نيستند گربه يا سگشان را بيرون و در انظار ببرند.

خبرگزاري فرانسه اضافه کرد: قبادي گفت "چگونه مي توانم به ايران بازگردم؟ اين اولين بار نيست که به کن آمده ام (وي دو بار انتخاب شده و در سال 2000 جايزه اي براي بهترين کار اول گرفت) اما اينکه چرا اين بار اينجا هستم بسيار ناراحت کننده است. من گم شده ام، نمي دانم کي هستم، اينجا بمانم يا بروم."

ركسانا صابري ايران را به مقصد آمريكا ترك كرد

وكيل صابري گفت: ركسانا صابري ساعت 4 بامداد امروز جمعه ايران به مقصد اروپا و سپس آمريكا ترك كرد.

عبدالصمد خرمشاهي وكيل ركسانا صابري در گفتگو با فارس گفت: ركسانا صابري ساعت 4 بامداد امروز جمعه تهران را به مقصد اروپا و از آنجا به آمريكا ترك كرد.

وي گفت: پدر و مادر صابري نيز در اين سفر همراه وي هستند.

خرمشاهي در خصوص بازگشت مجدد صابري به ايران تصريح كرد: بازگشت صابري به ايران هنوز مشخص نيست.

وكيل ركسانا صابري خاطر نشان كرد: پيش از اينكه صابري ايران را ترك كند با وي جلسه‌اي داشتيم كه در اين جلسه به تشريح پرونده و توجيه دادنامه پرداخته و اتهامات را دقيقا براي وي توضيح دادم.

طنز کیهان درباره آزادی رکسانا

گفت: مگر اعلام نشده بود که جرم جاسوسی رکسانا صابری اثبات شده و به همین علت محکوم به 8 سال زندان شده است؟

گفتم: معلومه که اعلام شده بود. دستگاه قضایی خودش اعلام کرده بود.

گفت: پس چی شد که آزادش کردند؟ اگر جاسوس نبوده چرا دستگیرش کردند و اگر بوده چرا آزادش کردند؟

گفتم: دستگاه قضایی اعلام کرده که جرم او اثبات شده و محکومیتش هم سرجای خود باقی است ولی این محکومیت را تعلیق کرده اند. یعنی اگر بار دیگر مرتکب همان جرم بشود، محکومیت قبلی به جرم بعدی اضافه می شود!

گفت: ولی او که قرار است به آمریکا برگردد!

گفتم: چه عرض کنم؟! دزدی را به ماموری سپرده بودند که او را به زندان ببرد. در میان راه به مامور گفت اجازی میدی از این بقالی کبریت بخرم، می خوام سیگار بکشم. مامور دستبند را باز کرد و طرف رفت که رفت. دفعه دیگر از قضا باز هم همان دزد به همان مامور سپرده شد و در میان راه همان کلک را سوار کرد و مامور که با کلک او آشنا شده بود دستبند را باز کرد ولی به او گفت: ای کلک! ایندفعه تو وایستا. من خودم کبریت می خرم و آقا دزده باز هم رفت که رفت و هنوز هم داره میره!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا